Mensen, teams en organisaties zijn organismen, net als bloemen, planten en dieren. De belangrijkste overeenkomsten zijn dat alle organismen hun omgeving nodig hebben om te overleven en dat ze zich voortdurend ontwikkelen. Als je iemand vraagt, ‘Hoe zou jij jezelf over vijf jaar willen zien?’ hoor je nagenoeg nooit: ‘Exact hetzelfde als vandaag.’

Als je vervolgens over de ontwikkeling in gesprek raakt, blijkt het uitgangspunt voor ontwikkelen vaak een probleem te zijn. Waarom heb ik geen leuk werk? Waarom voel ik zoveel stress? Waarom zijn onze ‘werknemers’ niet gemotiveerd? Waarom snappen ze bij Marketing onze productie problemen niet? Dergelijke vragen roepen bij mensen geen enthousiasme op, eerder weerstand. Bovendien riskeer je dat de problemen toenemen, want alles wat aandacht krijgt, groeit.

Om die valkuilen te vermijden, is een waarderende en onderzoekende benadering ontwikkeld: Appreciative Inquiry (AI). AI vertrekt vanuit positieve ervaringen in werk en leven, ervaringen die mensen enthousiast en trots maken. De ervaringen waardoor je zin krijgt om weer eens lekker aan het werk te gaan. Tekortkomingen en problemen worden niet weggemoffeld, maar ze krijgen niet langer een plaats op de eerste rij. In AI gaat de aandacht vooral uit naar de kracht en kwaliteit in een organisatie. Als we ons trots voelen op wat we hebben bereikt en wie we zijn, geeft ons dat ook het vertrouwen om een gedeelde en gedurfde visie te ontwikkelen op wat in de toekomst mogelijk is.

Lees verder